12 blazers in seniorenklas Harmonie

De Harmonie is het seniorenopleidingsproject zaterdag begonnen met 12 deelnemers. Het bestuur en enkele leden van de vereniging ontvingen de blazers in spe in Het Convenant, waar Jisk de koffie bruin had en Jetze-Dirk voor de gevulde koeken zorgde. Elyne schonk de koffie en het werd al snel gezellig in de kleine bar.

Prettig kennismaken met de leerlingen die eerst even onwennig het gebouw binnenkwamen, maar het klikte al snel. Her en der zelfs bekende gezichten. Na de sociale start volgde een voorstelrondje in het repetitielokaal. Het startpunt is niet voor iedereen hetzelfde, want naast starters die al een beetje een instrument kunnen bespelen ook deelnemers die nog nooit een toeter voor de mond hebben gehad. Aan Guus de uitdaging om ze dat te leren. En dat gaat beslist lukken sprak hij iedereen moed in.

En zo is dat, want zelfs degene die nog nooit een mondstuk in handen had gehad, laat staan een trompet, speelde al vlot een C en na enige instructie kwamen ook de lage C en G uit het instrument. Yes. Dat overigens na de verdeling van de instrumenten, want veel deelnemers hadden aangegeven wel op saxofoon te willen spelen, maar de fanfare bestaat natuurlijk vooral uit blazers. Uiteindelijk beginnen er vier op saxofoon, 3 op trompet, 1 op hoorn, 2 op trombone en 2 op bugel. De prille secties gingen daarna met een ervaren muzikant even apart om de grondbeginselen te vertellen en om de eerste tonen te fabriceren.

Daarna was er weer een tutti sessie, waarbij Guus als dirigent de tonen en ritmes aangaf en de klas moest volgen.  Wat een talentenklasje. Dat worden tien gezellige weken. Iedere zaterdag komen de leerlingen een stapje verder om aan het einde van de tien weken met ons een concert te kunnen geven. En dat is dan nog maar het begin van een mooie hobby.