‘Bij ons ben de vrouwen mooier’

De Harmonie heeft zaterdag 21 mei op het Gouden Spikerfestival in Ureterp een derde prijs gewonnen.

Bij het vertellen van dat resultaat krijg je de handen van het publiek opelkaar, zoals zondagmorgen 22 mei in de Zuiderkerk waar we de kerkdienst begeleidden. Echter er waren maar drie deelnemers en laatste worden klinkt toch heel wat minder leuk. De hoofdprijs ging naar Sted Sleat, tweede werd Hâld Moed uit Oosthem. Nadat wij het spits hadden afgebeten in de derde divisie was het gevoel echter wel eentje dat we super hadden gespeeld. We waren boven onszelf uitgestegen, vonden we bij het naluisteren van het optreden. Het pilsje smaakte er prima bij.harmoniespiker1

En dat gevoel is belangrijker dan de uiteindelijke winst sprak onze voorzitter Jetze-Dirk bemoedigend en zalvend. Bovendien wisten we wel dat het geen appeltje eitje zou zijn, zoals vier jaar geleden, toen er nauwelijks concurrentie was. Met name Hâld Moed is een orkest dat de laatste jaren flink aan de weg timmert met Siemen Hoekstra aan het roer. Het werd twee jaar achtereen Nederlands kampioen. Die ploeg hadden we hoger ingeschat. De verrassing was dus het optreden van Sted Sleat, die als outsider kwam zag en overwon. Voortaan beter scouten of in ieder geval een luistervinkje op pad sturen.

Beste soliste

elskemetbekerMet Elske op bugel hadden wij wel de beste soliste van de avond. Zij verwachtte de meeste concurrentie van Douwe Koopmans van Oosthem op euphonium, maar die moest genoegen nemen met de derde prijs. Diana Knol op trompet pakte met Sloten de tweede prijs. Dan was er nog de prijs voor het beste verplichte werk: Elburg Variaties. Ook daar kon onze vertolking de juryleden Marten van der Wal en Erik van der Kolk het minst bekoren. Al waren hun kritieken best wel lovend, maar hadden ze iets te veel trompet gehoord.

Over de uitslag kan niet gecorrespondeerd worden en dus dronken we na afloop maar een bitter biertje. Maar de jury had het natuurlijk niet goed gezien. Om oud-Waterpoort Boys voorzitter Jan Dommerholt van het woonwagenkamp maar even te citeren. ‘Maar bij ons ben de vrouwen mooier’, waarmee hij zich steevast troostte na een verliespartij. En daar ging het in Ureterp natuurlijk mis: de jury zat achter een gordijn.