Fanfare meets klezmer in Theater Sneek

Fanfare meets klezmer is de titel van het concert van fanfareorkest cmv Harmonie Sneek samen met Di Gojim op zaterdag 14 maart om 20.15 uur in Theater Sneek.

Di Gojim

Het klezmerorkest Di Gojim werd in 1988 opgericht. Zes enthousiaste jonge musici verdiepten zich in de toen nog onbekende Jiddische klezmermuziek.

Deze muziek is een mix van Oost-Europese volksmuziekstijlen, zigeunermuziek en Joodse muziek. Het verhaal van het Joodse volk in de diaspora klinkt door in deze unieke muzieksoort. Verdriet, vreugde en humor tekenen de liederen en dansen. Vreugde is nooit zonder een melancholieke ondertoon en verdriet nooit zonder een humoristische kwinkslag. Di Gojim wordt daarom niet alleen gevraagd voor een muzikaal feestje, maar speelt ook op begrafenissen, bijvoorbeeld bij de uitvaart van schrijver Harry Mulisch.

Jazzy

Klezmermuziek heeft zich in alle tijden en op alle plaatsen gevormd naar de omgeving waarin ze werd gespeeld. In Polen speelden klezmermuzikanten voor de landadel en in Roemenië voor dorpelingen. Zo namen zij melodieën en stijlen uit andere culturen over en verwerkten dit in hun eigen muziek. Met de emigratie naar Amerika veranderde ook de muziek. Meer “jazzy” elementen, circusmuziek en showstijlen werden een onderdeel van het repertoire van de klezmermuzikant.

Di Gojim maakte zich niet alleen deze stijl eigen, maar creëerde geheel in de geest van de klezmer een eigen variant. Eigen tijd en plaats beïnvloedden de muziek. Schrijvers als Ivo de Wijs en Herman Pieter de Boer lieten zich inspireren door de Jiddische en Oost-Europese volksmuziek. Zo ontstond er een nieuwe vorm van klezmer, eigentijds en minder gedrenkt in nostalgie. Met deze nieuwe cross-over bestormt Di Gojim de theaters.

Fado

In 2013 vierde Di Gojim haar 25 jarig jubileum met de ‘Ameezing Klezmer Show’. Het publiek reageerde enthousiast na deze show vol ‘gouwe ouwe’ nummers uit theaterprogramma’s als Oostenwind, Ergens en De Muur. Verder gooidet Di Gojim het over een geheel andere boeg door samenwerking met de Portugees-Angolese-Masai zangeres Romi Anauel. “Klez-sur-Mer” werd een fraaie mix van klezmer en fado.

Fanfare

In Theater Sneek laat de klezmer van Di Gojim zich mengen met de fanfareklanken van de Harmonie. Liefst zes gezamenlijke nummers staan er op het programma. Verder is er veel ruimte in het programma voor onze gasten die niet zonder reden als ’s werelds beste klezmerband aangekondigd worden. De leden van de Harmonie willen er niet voor onder doen en hebben een swingend fanfare programma ingestudeerd dat met recht een geweldige ontmoeting is met klezmer.

Toegangskaarten a 15 euro te bestellen via cmvharmonie@gmail.com. Voorverkoop bij Evangelische Boekhandel, Nauwe Noorderhorne Sneek of bij de leden van de Harmonie.