Harmonie speelt op ijskoud Koningsnachtconcert

Het kwik daalde zondagavond gevaarlijk dicht naar nul. De bassen konden hun instrument met geen mogelijkheid warm krijgen, maar dat gold eveneens voor de bugels. Het was gewoon bibberrrrn op het podium in de stadhuistuin van Sneek.

Even zou je wensen dat de Stadhuistuin van Sneek al volgebouwd was met kantoren, want dan was er voor ons op deze avond wellicht een warmer plekje ergens onder dak. Afijn. Sinds enkele jaren is het traditie om in de buitenlucht het Koningsnachtconcert te houden: weer of geen weer. En dan besluit koning Willem Alexander ook nog eens het feest van Koningsdag op zijn verjaardag te vieren. Drie dagen eerder dan 30 april, nog verder weg van de ijsheiligen. Dat is vragen om stemmingsproblemen.

En dan is er nog een ontwikkeling dat spelen op een podium in de buitenlucht kouder maakt. Hingen er voorheen warme philipslamen, tegenwoordig is het milieuvriendelijke led. Prachtig natuurlijk, maar deze energiezuinige lichtmakers geven geen warmte af. Dus zelf de oplossing zoeken in een warm pak kleren, afgedekt door de vanwege zijn lubberigheid van het textiel nu eens geprezen blauwe Harmonie pullover. Zelfs over de dikste winterjas laat ie zich passen.

Na de soundcheck aan het einde van de middag was daar de prettige onderbreking. Het moment om de stad in te trekken om warmte te zoeken en de inwendige mens te versterken. Het korps splitste zich daarop in de culinair ietwat kieskeurige leden die een Italiaans eethuisje zochten en de ordinaire patat en shoarma-eters die het zochten in een hoekje van een snackbar aan de Wijde Noorderhorne.

De eenheid herstelde zich rond half negen op het podium waar dirigent Andries Kramer zich met een kroon op tot koning gekroond had. Hij leidde zijn muzikaal volkje vlekkeloos door het feestelijke muzikeprogramma met El Bimbo, Frozen, Gloria Estafette, Italian Fantasy,A Brand New Day, Let me Entertain You, Sway en ‘het is een Koningsnacht’. Het publiek, vanwege de kou wel iets minder dan in andere jaren, klapte zich de handen warm.

Een warme nazit was er niet bij. Nog even snel een borreltje aan de bar van de consumptiebon die geschonken werd door de organiserende Oranjevereniging en hup naar huis. Best een mooie avond, maar het mocht een paar graden warmer zijn.

Onze vaste hulp Jan zit er warmpjes bij met een oranjeleeuwenkop op zijn hoofd.

Dirigent Andries staat wel eens mooier op de foto. Het excuus is de belichting, maar het gaat vooral om de kroon

Henk heeft even tijd om te poseren voor een foto, terwijl Fenneke haar partij speelt.