Heel wat ‘blikjes rijden’ voor optreden in Langeweg

Het was heel wat blikjes rijden, zoals onze muzikanten die eerder bij Advendo Koperensemble speelden busafstanden uitdrukken.

Met de blaren op de kont arriveerden we zondag na een voorspoedige reis over de in zondagsrust gehulde snelwegen in Langeweg. Wilma stond ons al opgelucht op te wachten, bang dat ze was dat we het wellicht niet zouden vinden. Een ergens achter een groot klooster tot concertzaal omgebouwde gymzaal was onze bestemming.

De Harmonie tijdens het optreden in Langeweg

Het ontvangst door het bestuur van Muziek Veredelt was hartverwarmend. De Turkse broodjes met heerlijk beleg, nee geen pindakaas en hagelslag, maar niet te beschrijven heerlijkheden die de smaakpapillen verrukkelijk prikkelden, vonden gretig aftrek. En net als de broodjes was ook de koffie Turks. Niks geen slappe bak. Iedereen wakker voor het inspelen waar de thuisvereniging dat al had gedaan. Er wachtte een lange muziekmiddag.

Hymnes

Dus eerst maar even Langeweg verkennen op een zomerse wandeling door het dorp. Het was omdat de gymzaal zo mooi aangekleed was, maar het concert had ook best buiten gehouden kunnen worden. De temperatuur kwam dicht bij de 25 graden in het Brabantse. Al bij het inspelen uit het rode boekje met hymnes wekte de Harmonie al indruk bij de muzikanten uit Langeweg. ‘Zo mooi dat spelen van die koralen. Ik heb er van genoten. Dat doen wij nooit’, vertrouwde een van de muzikanten Jan Riemersma toe.

Muziek Veredelt uit Langeweg speelt

En het was nog maar inspelen. Later nadat het jeugdkorps van Muziek Veredelt en het A-orkest van onze gastheren hadden opgetreden konden wij het podium betreden. Een intrada met Puttin’on the Ritz gevolgd door Guardian of my soul. ‘Wat mooi’, liet iemand zich in de zaal ontvallen. En dat is prachtig om te horen. Na een uitgebreide introductie op ons eigen werk Yn Ieren en Sinen brachten we het werk met veel sfeer en passie over het voetlicht. In het bekende Perhaps Love soleerden Thea en Jantina zo mooi dat Muziek Veredelt dit stuk ook op de lessenaar wil.

Nog nooit gehoord
Ze mogen het lenen als het maar terugkomt. Met de toegift a Brand New Day gaven we een hartstochtelijke finale van ons optreden. Daarna konden we ons verbazen bij het optreden van de harmonie Sint Antonius uit Lepelstraat. Zoiets hadden we nog nooit gehoord en gelukkig was de bar gewoon open. Het werd steeds gezelliger en nadat we ons bij de foodtruck, een karretje met dat weer wel heerlijke snacks, vol hadden gegeten, was het snel de bus in. We werden enthousiast uitgezwaaid.

Gelukkig had Jantina heel wat blikjes ingeslagen. Er waren nog een paar blikjes te rijden.