Historische foto Harmonie duikt op op Urk

Secretaris Elske ontving vorige week een prachtige oude foto van de Harmonie uit 1930 gemaakt op Urk. De foto was toegezonden door secretaris Lub van den Berg van de christelijke Brassband Valerius van Urk.

Van den Berg ontdekte bij het archiveren van oude dia’s, die gedigitaliseerd waren, dat op de foto met muzikanten de fanfare Harmonie uit Sneek moest staan. Hij ontwaarde die naam op het vaandel. Onder het vaandel staat echter wel de dirigent van de Urker fanfare Adrianus Valerius. ‘Die dikke man in Urker klederdracht was onze dirigent Gerrit Snoek.’ Verder staan er nog enkele Urkers op, maar vooral korpsleden uit Sneek. Ook was op Urk niet bekend wanneer dit optreden was.

Van den Berg speurde verder en vroeg zich af of dat korps nog bestond. Via internet was die kennis snel vergaard. Hij stuurde een mailtje of wij wisten van het vroegere optreden op het eiland in de Zuiderzee, de Afsluitdijk was er toen nog niet. In het boekje Harmonie 60 jaar dat oud-voorzitter Henk Hendriks samenstelde, kwam het antwoord snel bovendrijven. Op 22 augustus 1930 werd de reis ondernomen.

Ook maar even in onze notulen gedoken, om te kijken of secretaris B. de Boer er destijds ook over heeft geschreven. En jawel. Eerst volgen enkele optredens in Sneek waarover hij schrijft in het jaarverslag van 1930, maar die steken schril af bij het optreden op Urk.

Citaat: ‘Maar ik geloof dat ik wel namens de hele vereniging spreek als ik beweer dat wij toch nergens liever spelen dan op het Eiland Urk. Het genoegen dat wij daar gesmaakt hebben, ligt ons nog vers in het geheugen. En wij willen dan ook hopen dat het niet de laatste keer is dat wij de reis ondernemen naar dat gastvrij eiland. Alleen de reis met de Botter geloof ik is niet erg aan te bevelen voor de gezondheid.’

Toevoeging: de reis naar Urk was op 22 augustus 1930

Opgetekend door secretaris B. de Boer.

Kortom we zijn onze muzikale voorvaders nog een hoop verschuldigd. En wij hoeven niet meer met een Botter vanuit Lemmer.