Koraal de Tallis’ Canon inspiratie voor Yn Ieren en Sinen

Fanfareorkest CMV Harmonie Sneek viert haar 95-jarig bestaan zaterdag 17 maart 2018 met een concert in Theater Sneek. Hier werkt de Friese popgroep De Kast met Syb van der Ploeg aan mee.

De muziekvereniging brengt deze avond de première van het stuk Yn Ieren en Sinen (vanuit volle overtuiging) dat in opdracht van de vereniging geschreven is door componist Jan de Haan uit Oranjewoud. Het is de eerste keer dat de Harmonie een ‘eigen’ muziekstuk laat maken. Het werk is geïnspireerd op het leven van wijlen erelid en bugelspeler Sinus Abma.

Als fanatiek muzikant, hij speelde tot zijn 86ste bugel, had Abma een grote liefde voor koraalmelodieën. Zijn lievelingslied, de Tallis’ Canon van de Engelse componist Thomas Tallis (1505-1585), is de inspiratiebron voor deze compositie. Het thema komt niet in zijn geheel voor in het werk maar tijdens de inleiding verwijst de bugelsolo duidelijk naar de oorspronkelijke melodie.

De mars-achtige gedeelten uit de compositie verbeelden het markante karakter van de hoofdpersoon. Het langzame middendeel vangt melancholisch aan waarmee het vele verdriet dat de man in zijn leven heeft gekend wordt uitgebeeld. Zijn grote liefde voor lyrische melodieën komt naar voren in een daaropvolgend romantisch en gevoelvol gedeelte. In het laatste deel van de compositie wordt teruggegrepen op het markante mars-thema. Hiermee wordt aangegeven dat de hoofdpersoon na de vele dieptepunten uit zijn leven altijd met volle overtuiging (yn ieren en sinen) de draad weer oppakte dankzij zijn liefde voor de fanfaremuziek.

Het werk is geschreven voor derde divisie fanfare. Op het concert speelt de fanfare samen met De Kast de hits In Nije Dei, Wa’t ik bin en Eltse grins foarby. Verder komt de ode aan de bugel tot uitdrukking in De Bugel van Looft den Heer waarbij Syb met de fanfare zingt. Wat hij ook doet in Don’t Forget about me van de Simpleminds en Perhaps Love van John Denver. De Kast en Harmonie Sneek brengen ook ieder afzonderlijk muziekblokken.

Het concert begint om 20.15 uur. Kaarten a 17,50 via theatersneek.nl of www.harmoniesneek.nl