Piet Visser dirigeert jeugdorkest bij president Litouwen

Piet Visser uit Nij Altoenae dirigeert dinsdag 11 maart het jeugd talentenorkest dat in Vilnius een concert geeft voor de president ter gelegenheid van de nationale Litouwse feestdag ‘Herstel van de Staat’.

Visser ziet het optreden als een kroon op het pionierswerk dat hij eind jaren negentig met blaasmuziek in het Baltische land begon. ,,We begienen mei 15 bern en no binne der al mear as 250 dy’t oan blaasmuzyk dogge”, vertelt de musicus. Hij startte het muziekproject in de regio Panevezys. Met dank aan een enthousiaste burgemeester is het project als een inktvlek over het land uitgevloeid. Inmiddels kan er uit de meer dan twintig orkesten die zijn ontstaan een talentenorkest gevormd worden, dat vergelijkbaar is met het Fries jeugdorkest.

,,Kinst it ek as in rôljende sniebal sjen, it is hieltiten grutter wurden. En dan is it in ear as de president dat beleanet mei in útnoeging foar in optreden. Yn Litouwen wie it altiten sa dat jild foar muzyk nei beropsorkesten gie en waard der delsjoen op de amateurmuzyk, mar no sjogge se mei troch ús projekt dat it noch better besteed is as it nei amateurmuzyk giet. It hat maatskiplik en kultureel nut. De bern ha wat te dwaan en ut de amateurs komme fansels ek de professionale musici fuort.”

Litouwen, dat historisch gezien met veel alcoholisme te maken had, ziet in het project niet alleen het cultureel nut, maar ook maatschappelijke en sociale winst. ,,Dat wisten wy al, mar dat is dêr no ek dúdlik wurden.”

Vijftien jaar geleden kwam Visser in contact met leden van een voormalig Litouwse militaire kapel, die op zoek waren naar oude instrumenten om te kunnen blijven spelen. Piet Visser mobiliseerde de korpsen in Friesland en trok met een busje vol trompetten, bassen, baritons en andere blaasinstrumenten naar Panevezys. Daar ontmoete hij klarinettist en ambtenaar Culturele Zaken, Remigijus Vilys. De twee werden vrienden voor het leven en hebben intussen in de dorpen rond Panevezys zo’n 20 amateurkorpsen opgericht.

Naast Visser dirigeert ook Steve Legge uit Engeland die betrokken is bij het project een deel van het concert. Ook Vilys zwaait het dirigeerstokje op het galaconcert in de Litouwse hoofdstad dat opgeluisterd wordt door president Dalia Grybauskaite.