Vereniging / Concertreis naar Zwitserland in 1970

De Harmonie maakte in 1970 een concertreis naar Winterthur in Zwitserland. Het was de tijd dat Henk Hendriks, ons huidige erelid, voorzitter was van de vereniging.

Toen het korps in Sneek eenmaal klaar was voor de reis, rees er nog een onverwacht probleem. De jonge leerlingen die op het Bogerman College zaten mochten niet vrij van de rector. Het tripje was gepland rond Hemelvaart. De leerlingen zouden de vrijdag na Hemelvaartsdag en de maandag erop eigenlijk vrij moeten hebben. Uiteindelijk kwam burgemeester Rasterhoff er nog aan te pas om de muzikanten ‘vrij’ te praten voor hun concertreis.

Bijzonder was dat de Harmonie een fotowedstrijd had gekoppeld aan de reis met als thema: ‘Onze reis naar en door Zwitserland’. Een deskundige jury zou zich over de uitslag buigen. Wellicht zijn er nog lezers die naar aanleiding van deze wedstrijd beeldmateriaal hebben of weten wie er gewonnen heeft en met welke foto. De Harmonie is er zeer geïnteresseerd naar.

De Harmonie had Sinus Abma, Theo Brens en Appie van Houten aangewezen als reisleiding. Opvallend in het programma en de informatie die naar de leden ging is het lijstje met reisbenodigdheden. Daar staat bijvoorbeeld: rookartikelen (geen rookbommen) en presentje voor uw gastvrouw. Het bezoek aan Winterthur was een tegenbezoek van de visite van de Blaukreuz Muzik Vereins uit Winterthur/Brugg aan Sneek. Het Zwitserse orkest werd in 1969 zelfs door burgemeester Rasterhoff ontvangen. De Harmonie, destijds onder leiding van Henk Bakker, werden diverse concerten gegeven in Winterthur, Romanshorn en Schafhausen, maar ook een mars gelopen door de straten van Winterthur.