Coronavirus legt Harmonie het zwijgen op

Normaal gesproken kunnen we wel tegen een stootje en we zullen de instrumenten niet snel aan de kant leggen. Dat gebeurde 75 jaar geleden in de oorlog, omdat we als club niet wilden aansluiten bij de Duitse Kultuurkamer. Het was een principekwestie. En dus zweeg onze club toen een paar jaar.

De stilte van nu is van een heel ander kaliber. Er komen geen principes bij kijken. We moeten! Tot 6 april even niks. Er waart een coronavirus rond dat ons allen kan aansteken, en waar we flink ziek van kunnen worden. Alle maatregelen ten spijt – het hele land ligt plat, wie kan werkt thuis en de scholen zijn dicht – zullen de meesten het griepje toch krijgen, zegt onze minister-president. Hoe bemoedigend is dat. Maar doordat het virus hier en daar toehapt, creëren we samen een soort van immuniteit. Als die er weer is kunnen we weer spelen.

Nog voordat Rutte deze woorden uitsprak had het bestuur vrijdagavond, het was de dertiende van maart, aan de keukentafel bij Elske al het historische besluit genomen om de repetities voorlopig op te schorten. Ook toen nog niet wetend dat de Bevrijdingsconcerten op 15 en 16 april samen met het Stedelijk en de Bogerman Bigband niet doorgaan. De Paasdienst op 12 april zou best door kunnen gaan, maar in dat geval is er geen repetitie meer vooraf. Het lijkt erop dat bij de paasviering de organist voor de muziek moet zorgen.

En hoe komt het met de trouwerij van Esther en Pieter? Het is koffiedik kijken. Het coronavirus is leidend in wat er wel of niet kan. We zullen het zien….