Optreden op Survento Festival: Magnifiek

Het Survento Festival in Surhuisterveen stond al enkele jaren op ons verlanglijstje, zaterdag 13 november zaten we eindelijk op het podium. Met een score van 193 punten werden we tweede van de twee deelnemers in de B-klasse.

‘Magnifiek’, waren de woorden die Pytrick na het optreden sprak tegen de opperspreekstalmeester van de avond. ‘Met zo’n grote club zoiets neerzetten, het voelt zo goed’, voegde ze eraan toe. ‘Een dappere stap’, reageerde de presentator op de samenwerking tussen de korpsen uit Sneek en Scharnegoutum.

Bekijk hier ons optreden

Coronahuwelijk

Hij sprak zelfs van het eerste coronahuwelijk in de fanfarewereld. De muzikanten op het podium waren even stil na hun concert en vergaten zelfs hun stoel te verlaten. ‘Jullie blijven ook maar gewoon zitten. Gelijk hebben jullie en blijven jullie samenwerken?’, vroeg hij er in een adem aan toe. ‘De Harmonie wordt volgend jaar honderd en Excelsior een jaar later. Dat gaan we samen vieren’, antwoordde Pytrick.

Het Iers/Keltische programma dat het orkest op de planken bracht, stond als een huis. Zeker als je beseft dat er slechts 8 weken voorbereiding was met een nieuw gevormd orkest. Het programma opende met Pertshire Majesty en daarna kwam in een adem daar achteraan: Brave, het eerste deel uit Lord Tullamore, Londonderry Air met de solo van Tjeerd van der Kooi op euphonium en als slot Jig.

De muziek werd aangevuld met beelden van prachtige Ierse landschappen en ook werden de nummers via het beeld aangekondigd, zodat er een vlotte muziekshow gegeven kon worden. Hulde aan Marco, Elyne en Marcel, de makers van de prachtige beeld- en lichtshow. Want dat is Survento. Het is een entertainmentfestival waar meer gevraagd wordt dan alleen het brengen van noten.

Vorig jaar wilde de Harmonie al meedoen en was er een zwoel programma voorbereid met sambamuziek uit Brazilië. Door de harde lockdown van toen kon dat feest niet doorgaan. Nu spande het er om met de opnieuw stijgende coronabesmettingen en persconferentie daags voor het festival. De culturele sector bleef echter gespaard voor maatregelen en dus kon het festival gewoon doorgaan.

Studiedag

En zo kon er een kroon gezet worden op de lange aanloop naar dit festival. De opmaat naar het festival was het try out concert vorige week in de Sint Gertrudiskerk van Workum. Daar waren we een van de deelnemers op het hafabraconcert. Deze zaterdag zetten we de puntjes op de i van ons Survento-optreden met een studiemiddag in wijkgebouw De Schuttersheuvel. Het was ook een dag om beter kennis te maken met de leden die Scharnegoutum en Sneek er wederzijds bijkregen.

De studiemiddag werd afgesloten met een Chinees buffet en daarna ging het in optocht naar Workum voor een heel aardig optreden. Het eerste sinds de kerstavond van 2019 als we de trouwerij van Esther op zaterdagmiddag 23 oktober even niet meerekenen.

Wat er over ons debuut geschreven is, lees het hier: Survento

Uitslag groep B

1e 200 pt. Tida Kira – Munnekezijl/Lauwerszijl