Fanfares IJlst en Sneek bij De Rat

De fanfares Concordia IJlst en Harmonie Sneek houden zondagmiddag om 15.00 uur samen met hun gezamenlijk jeugdkorps Tusken de Noaten een concert bij Molen de Rat in IJlst.

Het slotconcert van Concordia bij de molen is een jaarlijkse traditie. De Sneker muzikanten doen voor het eerst mee, omdat sinds het afgelopen seizoen de beide fanfares samenwerken met het jeugdorkest. De Harmonie had te weinig jeugdleden om zelf een ensemble te vormen. Bij Tusken de Noaten leren ze spelenderwijs in een echt jeugdorkest de kneepjes van het muziekmaken. Iedere vrijdagmiddag oefent het jeugdkorps onder leiding van Guus Pieksma in IJlst. De samenwerking heeft niet alleen de jeugd nader tot elkaar gebracht maar ook de volwassenen. Zo ontstond het idee om een gezamenlijk eindconcert te geven. De Sneker fanfare onder leiding van IJlster Andries Kramer en de IJlster fanfare onder leiding van Sneker Guus Pieksma brengen een luchtig programma. Dat doet ook Tusken de Noaten en daarnaast laat ook het SpelenderwijsOrkest met 9 leerlingen van zich horen. Zij bespelen voor het eerst een instrument en hebben bijna 10 lessen gevolgd. Zij staan ook onder leiding van Pieksma, de initieerder van dit project in IJlst. Het concert is gratis en er een hapje en een drankje.