Vereniging

De Harmonie is een fanfare ‘net even anders’. Zo treden we graag naar buiten. Sinds september 2021 vormt de Harmonie samen met Excelsior Scharnegoutum een fanfare die onder leiding staat van Arend Gerds.

Dat anders zit ‘m al in de naam, die dekt namelijk de lading niet. De Harmonie is geen harmonieorkest maar een fanfareorkest. De vereniging werd in 1922 echter opgericht als harmonie. Toen het korps in 1928 over ging op een fanfarebezetting, met louter koperinstrumenten, bleef de naam Harmonie bestaan.

Het korps begeleidt kerkdiensten, waaronder jaarlijks de kerstnachtdienst in de Martinikerk, doet openluchtconcerten in de binnenstad, speelt bij de dodenherdenking, en heeft daarnaast de reguliere eigen concerten, festivals en concoursen. De optredens geven de variëteit al aan.

Het orkest treedt strak in uniform naar buiten, maar kan ook los in sweater voor het voetlicht treden. Daarin is het weer ‘net even anders’. Dat is ook te zien op de foto, waar we deejees van Q-Music muzikaal begeleiden bij het zingen van het Frysk Folksliet in een live-muziek uitzending vanuit Sneek.

Op maandagavond repeteert de fanfare in dorpshuis It Swettehus in Scharnegoutum van 19.45 tot 22.00 uur. Mensen die ook graag zouden willen aanschuiven bij de fanfare zijn van harte welkom. Kom gerust eens langs op maandagavond. De Harmonie werkt met haar jeugdbeleid samen met de fanfare Excelsior Scharnegoutum. Muzikanten kunnen instrumenten lenen van de vereniging.