Friese trompetten in Litouwen

Modestas Gorosko is 12 jaar. Hij woont in een klein dorp met 400 inwoners nabij Panevezys in Litouwen. Hij komt uit een kansarm milieu. Vader kampt met alcoholproblemen en ook moeder is niet altijd in staat hem te verzorgen. Dankzij een initiatief van Piet Visser uit het Friese Nij Altoenae, heeft Modestas nu zicht op een betere toekomst.

Piet Visser is korpsdirigent van onder meer cmv Harmonie Sneek. In zijn oldtimer Opel Ascona rijdt hij langs de basisscholen in Friesland. Zijn passie: jonge mensen enthousiast maken voor de dorpskorpsen.

Vijftien jaar geleden kwam Visser in contact met leden van een voormalig Litouwse militaire kapel, die op zoek waren naar oude instrumenten om te kunnen blijven spelen. Piet Visser mobiliseerde de korpsen in Friesland en trok met een busje vol trompetten, bassen, baritons en andere blaasinstrumenten naar Panevezys. Daar ontmoete hij klarinettist en ambtenaar Culturele Zaken, Remigijus Vilys. De twee werden vrienden voor het leven en hebben intussen in de dorpen rond Panevezys zo’n 20 amateurkorpsen opgericht. Een daarvan is het kleine korps waar Modestas in speelt. Het wordt geleid door Ligita Bileviciene, een sociaal bewogen muzieklerares, die Modestas en andere jonge kinderen van de straat plukte en in aanraking bracht met de muziek.

Sinds de jonge Modestas bij het korps speelt, gaat het veel beter met hem. Hij hangt niet meer op straat rond, maar oefent en speelt de sterren van de hemel. Hij blijkt een natuurtalent te zijn en is al na drie jaar spelen als Bugelsolist opgenomen in het regiokorps, dat onlangs nog een show op de nationale Litouwse televisie verzorgde.

Omrop Frysl

Geen reacties →