Harmonie Sneek op muzikaliteit winnaar Korpsenfestival

Juryleden Danny Oosterman en Jacob de Haan wezen zaterdag 12 maart unaniem Fanfareorkest cmv Harmonie Sneek aan als winnaar van het Korpsenfestival van Femuza in De Mande in Nijland.

De Snekers bleven de winnaar van vorig jaar Halleluja Makkum nipt voor. Het festival was met elf deelnemers zeer goed bezet. De deelnemers moesten in een voorgeschreven tijd een programma ten gehore brengen. De enige restrictie was dat het programma een concourswerk moest bevatten. Tussen tien fanfareorkesten blonk het harmonieorkest Halleluja Makkum uit in klank en spelopvatting maar werd uiteindelijk net voorbijgestreefd door Harmonie Sneek op muzikaliteit, aldus de jury. Het festival werd afgesloten door een spetterend Galaconcert van het Gelders Fanfare Orkest onder leiding van Erik van de Kolk.

Tot zover het officiële persbericht. Jetze-Dirk kon zich binnen twee weken na de kroning tot voorzitter van de Harmonie al opmaken om een prijs in ontvangst te nemen. Hij was er enigszins beduusd van, want op deze prijs had niemand gerekend. Hij kreeg de wisselbokaal uit handen van wethouder Mirjam Bakker. We waren dus compleet overdonderd met de prijs. Niet dat we anders naar wedstrijden gaan in de wetenschap dat we met de hoofdprijs naar huis gaan, maar nu had niemand daar rekening mee gehouden.

Het rammelde in de aanloop in zuiverheid, de juiste tempi konden we maar moeilijk vinden om over samenspel af en toe maar te zwijgen, maar uiteindelijk moet het ‘binnen de lijnen’ gebeuren en daar konden we de juryleden overtuigen van onze muzikaliteit. De winst betekent dat we op 18 juni ineens zomaar mogen optreden in Theater Sneek. Daar komen alle winnaars van de festivals van Femuza op de planken.

De Harmonie van boven (Foto Sjoerd de Vries)

femuza3-2016-sj.devries

Elske speelt de solo (Foto Sjoerd de Vries)

Jetze-Dirk ontvangt de beker uit handen van wethouder Mirjam Bakker (Foto Sjoerd de Vries-FEMUZA)