Muzikanten getalenteerde vuilnismensen (filmpje)

De Harmonie was gevraagd om mee te helpen aan de Fancy Fair in de Veemarkthal, die overigens bruto 32.000 euro opbracht. Als tegenprestatie zou de penningmeester wat duiten ontvangen. En met die wetenschap hielpen leden enthousiast met de opbouw, verkoop en afbraak van de markthal.

De nadruk van de werkzaamheden voor de muzikanten lag vooral in het afbreken van de markt. Of dat nu met onze talenten te maken heeft, is niet geheel duidelijk. Maar de organisatie, waar ons oud-lid Jan Hiddo onderdeel van uitmaakt, had het blijkbaar goed bekeken. De opruimploeg was in z’n element. Nadenken was er niet bij.

Toen ik iets voor drie uur in de hal aankwam, deden de koopjesjagers nog goede zaken. Ze mochten voor 2,5 euro een vuilniszak met spullen bijeen graaien. Maar gut wat lagen er nog een spullen op de kramen en ook de meubelboulevard was nog een volle straat. Waar moesten we met die troep naar toe. Durk, de echtgenoot van ons oud-lid Appie, vertelde dat er een vuilniswagen kwam om alle onverkochte spullen op te halen.

Toen de kopers de hal uit waren, was het onze beurt om aan te pakken. De eerste taak het slopen van meubilair, zodat het wat gemakkelijker in de vuilniswagen kon. In afwachting van de vuilniswagen sjouwden we eerst alle dozen met boeken in de vrachtwagen, die als oud papier afgevoerd werden.

Ook de platen die als marktkraam dienst deden, stapelden we op de vork van een heftruck. Heel langzaam kwam er weer wat lucht in de hal. Echt leuk werd het met de aankomst van de vuilniswagen. Jetze-Dirk, Paul, Stef, Esther, Keimpe, Tjeerd, Evert, Jos en Cees smeten als ervaren vuilnismannen de troep in de bak en hoorden het hout piepend en krakend vermalen worden. Later met het glaswerk erbij en de lampen knisperde het ook leuk.

De sticker ‘gescheiden inzamelen’ op de vuilniswagen sloeg natuurlijk helemaal nergens op, maar het was een kwestie van lange halen en snel thuis; hout, ijzer, glas en plastics de vuilnisbak vrat het allemaal gretig. Om half zes was de de hal zo goed als leeg. Onze verwondering was vooral dat al die troep in de vrachtwagen paste. Er kon iets van 35 kuub in. Op het laatste at de wagen wel iets met lange tanden, maar gestaag vermaalde die alles.

De hal was leeg. Onze missie volbracht. Snel wat geld verdiend voor de club. Een compliment aan alle leden die zich hiervoor hebben ingezet.