Bijpraten en herinneringen ophalen bij 100 jaar Excelsior

Het is zaterdag 18 november ideaal weer om lekker bij de warm opgestookte kachel in it Swettehûs muzikale herinneringen op te halen bij de reunie ter ere van 100 jaar Excelsior.

Om half vier staat de koffie met overheerlijke oranjekoek klaar in de feestelijk ingerichte repetitieruimte voor de kleine dertig reünisten. Enkelen duiken meteen in de oude krantenknipsels, concoursprogramma’s en oude notulenboeken die uitgestald liggen en de historie van de vereniging herbergen. Foto’s gaan van hand tot hand. Maar er wordt natuurlijk vooral gepraat. En dan zie je hoe snel de tijd verstrijkt.

De muziek bracht de oud-leden in hun jeugd samen en waar de een is gebleven vlogen uiteindelijk de meesten het dorp uit of hingen het instrument aan de wilgen. Maar de ervaring bij het korps neemt iedereen voor altijd mee. Volop gesprekstof dus en dan is een uurtje snel om. Baukje Talsma herinnert zich nog dat er op een van haar eerste repetitieavonden frikadellen gegeten werden in de pauze. Hoe de repetitie er na de pauze uitzag blijft in nevelen gehuld.

Renema

De bijna 90-jarige Ytzen Renema is er met zijn dochter. Hij treft geen bekenden meer op de reünie, maar is een maat van erelid Anne van der Meer. Hij verliet de club al toen de meesten van de huidige blazers nog geboren moesten worden. Nieuwsgierig kijkt hij naar foto’s van de vereniging die van net na de oorlog zijn.

Langzamerhand komen er ook steeds meer muzikanten van de huidige generatie de zaal binnen. De muzikanten mengen zich onder de reünisten en gezamenlijk doen ze een aanval op het heerlijke stamppotbuffet dat inmiddels klaargezet is. Geen ode aan de repetitiefrikadellen van weleer, maar een stevige kost van boerenkool, zuurkool en hutspot met ballen en worst.

Een mooie bodem voor de korpsleden die etenstijd beginnen met de soundcheck met Grytz & Grize in de tot concertzaal omgebouwde hal van basisschool Op ‘e Hichte. Een prachtige ruimte dat met een beetje fantasie niet onder doet voor een Romeins theater met de ronde vormen, tribunes en pilaren. De repetitie die we twee weken geleden hadden met het muzikale duo uit Oudemirdum had z’n vruchten afgeworpen. Het klinkt meteen goed en na nog een paar passages uit andere stukken, ziet Arend Gerds dat het vanavond wel goed komt.

Ladyspeaker

Na een welkomstwoord van Pytrick is het de beurt aan ladyspeaker en oud-lid van Excelsior Nynke de Jong om de avond in goede banen te leiden. Ze spreekt zo mogelijk nog beter dan dat ze vroeger al bugel speelde. Hadden we haar maar gevraagd voor het jubileumconcert van de Harmonie, spookt het dan door je gedachten. Maar goed. We leven in het nu. En zo wordt de avond een muziekfeest van erkenning op het thema Reis door de tijd.

Na het intrada volgt de muzikale vertolking op een arrangement van Jacob de Haan op Psalm 150 zoals dat op het vaandel van Excelsior staat. Op een schoolbord hebben de 150 bezoekers dan al kennisgemaakt met ons aan de hand van pentekeningen van onze gezichten. Op de muziek van de mars The Chairman verschijnen bewegende beelden van een marcherend Excelsior.

Dan duiken we de concourszaal in met Gulliver’s Travels en neemt Gytz & Grize het stokje over. Samen met hen spelen we Cliffs of Moher van Gurbe Douwstra in een arrangement van Thijs Oud en met Bliuw bij my, waarmee het duo meegedaan heeft aan Liet sluiten we voor de pauze muzikaal af. De koffie moet dan nog wel even wachten want een aantal leden van Excelsior is al zolang lid, dat het een huldiging verdient. Pytrick, Sietje, Minke en Johanna kregen een oorkonde en insigne in zilver voor 25 trouwe jaren. Piet en Baukje spelen al 40 jaar bij een muziekvereniging en Christien en Jan spannen de kroon met 50 muzikale jaren. Zij worden met goud behangen.

Na de pauze duiken we het lichtere genre in met The Beatles, Michael Jackson en filmmuziek als ode aan de prachtige Zwette Night Musicavonden in Scharnegoutum. Er klinken daarom ook nog zwoele klanken in Guantanamera. Met Grytz & Grize brengen we Boudewijn de Groot zijn hit Avond en zelfs country passeert nog de revue op de reis door de tijd. Die eindigt in Op ‘e Hichte bij The show must go on van Queen. En dat op het laatste concert van Excelsior onder deze naam.

Maar geen weemoed. Onder een andere naam gaat de show gewoon verder. De gezichten blijven en maandag ligt er weer nieuwe muziek op de stoelen. Op naar het volgende optreden: 16 maart in de Martinikerk van Sneek. Het huwelijk van Excelsior en Harmonie wordt dan beklonken.