Eeltje Fokkema tot erelid gekroond tijdens slotconcert in Martinikerk

De Martinikerk is nog maar pas heropend, maar inmiddels hebben we daar al weer een paar keer opgetreden. Het voelt al bijna als onze concerthal.

Op het slotconcert opende Ellona uit Ell het bal. Een orkest met ervaren muzikanten die het nodige aan kwaliteit in huis hebben dat hoorden we. Dat hadden we trouwens daags tevoren ook al vernomen op de bonte avond op de boerderij van Rufus, waar ze bivakkeerden. De blazers uit Limburg waren niet stuk te krijgen. Die moeten longen hebben als leeuwen.

Fanfare Ellona

Het enthousiasme in de Martinikerk straalt er vanaf onder de gedreven leiding van hun dirigent Ralf Jacobs. Die danste voor het orkest en bracht net even iets meer flair en show waar het ons nuchtere Friezen en Groningers wat aan ontbreekt. Dat ze het vaandel mee hadden, wekte bij ons al opzien. Ons vaandel slijt de dagen in het Fries Scheepvaart Museum en zij reizen er zomaar het land mee door. Voor ons is het een bijna heilig geworden relikwie, dat als een museumschat met gehandschoende handen behandeld moet worden.

Om bij de muziek te blijven. Het ging ze zichtbaar gemakkelijk af, maar ze hadden zich de hele dag in Sneek op de terrassen ook wel een beetje ingedronken gaven ze toe. Een biertje, let wel eentje, kan soms wonderen doen. Een prachtig programma schotelden ze ons voor met onder meer een vrolijk en strak gespeelde paso doble en heerlijke concertmars.

Eeltje Fokkema

Na hun optreden was het de beurt aan ons, maar niet nadat voorzitter Jetze Dirk het woord had genomen. Hij vroeg de verraste Eeltje Fokkema uit het publiek naar voren te komen. Het gehoor laat hem in de steek en voorlopig houdt ons 77-jarig lid even een pas op de plaats. Omdat hij al 60 jaar muzikant is kreeg hij een gouden speld van de muziekbond OMF en een daarbij horende oorkonde.

Hoorde hij het nu goed of niet, maar hij is vanaf nu ook erelid van de Harmonie. Hij verdient die titel omdat hij 42 jaar bij de Harmonie speelt, 8 jaar bestuurslid was en diverse malen bibliothecaris was. Fanfare Ellona zette spontaan het Lang zal hij leven in. Eeltje kon het met de bloemen, oorkondes en speld in zijn handen nauwelijks geloven. Een gouden lid en dat verdient het erepredicaat.

Terwijl Eeltje felicitaties in ontvangst nam wisselden de korpsen van stoel. Wij sloten af met een deel van het programma dat we eerder speelden in Theater Sneek. Nieuw was A Sunrise Variation van Jan de Haan. Dat Elske weer fantastisch speelde in de solo van En Aranjuez con tu Amor was natuurlijk geen verrassing. De grote surprise van de avond was de solo van Jantina. Die durfde haar sopraansax zomaar in te wisselen voor haar zangstem. Ze zong de solo in Het Dorp. Petje af voor deze gedurfde stap. Daarvoor hoeven we dus geen dure zangsolisten meer voor in te huren; een sublieme uitvoering.

Met een staande ovatie werd de muziekavond door het 110 koppen tellende publiek op waarde geschat. De muziekinstrumenten kunnen even uitrusten. Op maandag 4 september beginnen we aan een nieuwe jaargang.

Lees hier het reisverslag van onze gasten uit Limburg, die ook nog eens een verstandig besluit namen om Harlingen te bezoeken. De mooiste van de elf!