Enthousiast slot Korps in de Klas

Sommige leerlingen durfden al solo te spelen

SNEEK – Er zit met dank aan de Harmonie muziek in de Julianaschool. De leerlingen uit groep 5 en 6 lieten dat maandagavond in de gymzaal horen bij het slotconcert van Korps in de Klas samen met fanfareorkest cmv Harmonie Sneek en jeugdkorps Jesband.

Van september tot november kregen de leerlingen op donderdagmiddag muzieklessen op bugel en trompet van onze dirigent Andries Kramer die ook koperdocent op het Atrium in Sneek is.  Toen de Harmonie Sneek met het project Korps in de Klas van OMF en Keunstwurk bij de school aanklopte, was directeur Jan Ankersmit meteen enthousiast.

Talentontwikkeling

,,We werken naast rekenen en taalonderwijs aan de ontwikkeling van talenten op het terrein van cultuur en sport. Daar willen we de leerlingen graag mee in contact brengen. Dit past daarin.” De muzieklessen werden maandagavond afgesloten met een gezamenlijk concert, waarbij ook projectleider van Korps in de  Klas, Rolf Hoogenberg aanwezig was.

,,Het was een fantastisch project. Je ziet dat op zo’n avond als deze. Veel ouders zijn gekomen naar het slotconcert en de leerlingen zijn enthousiast. Sommige leerlingen durven al solo te spelen. Het is bijzonder te zien wat ze in tien weken hebben geleerd”, vertelt directeur Jan Ankersmit.

Tien in vervolgtraject

Hoogenberg sluit daar graag bij aan. ,,Het enthousiasme is niet alleen groot onder de leerlingen, ook de ouders en leerkrachten vinden het prachtig.” Van de leerlingen uit groep 4 en 5, die aan Korps in de Klas meededen, blijven tien leerlingen muziekles krijgen. Dat gebeurt op de Julianaschool onder leiding van Andries. ,,We worden een muzikale school”, zegt Ankersmit met een glimlach.

Onze Jesband was ook van de partij

Na de kerstvakantie krijgt Korps in de Klas een vervolg met het project Nootzaak. Dit is een driejarig project dat aangestuurd wordt door de Nederlandse Bachacademie van Hoite Pruiksma. De leerlingen in alle groepen leren dan noten lezen en zingen. In samenwerking met de BSO komt er gelegenheid om zanglessen te krijgen.

De blaasklasjes met bugel en trompetleerlingen komen als het aan Harmonie en school ligt ook zeker terug. De OMF werkt er aan om het 3-jarig project dat nu in het tweede jaar zit, over een langere periode uit te rollen. ,,Het brengt zoveel muzikaal enthousiasme opgang”, onderstreept Hoogenberg  het belang van Korps in de Klas.