Groot enthousiasme jeugd bij concert ‘Garde Grenadiers en Jagers’

De regimentfanfare “garde Grenadiers en Jagers” kwam dinsdag langs op de brede school Duinterpen, op uitnodiging van de HARMONIE. We dachten het leger maar weer eens in te zetten om rekruten te scoren voor ons korps.

We willen jonge kinderen enthousiast maken voor de blaasmuziek en in het bijzonder voor onze fanfare. Want wie de jeugd heeft, heeft de toekomst! Dat lukt niet altijd met conventionele middelen en dus ‘alle bommen en granaten’ de landmacht vragen om ons te hulp te schieten.

Om 09.00 uur begon het eerste concert voor de groepen 5 en 6 van de Vuurvlinder en daarna waren de groepen 5 en 6 van de Wyken aan de beurt. Eén van de orkestleden vertelde wat het korps allemaal deed en tussendoor werd er bekende muziek gespeeld. Populaire muziek maar ook het Wilhelmus. Hier wordt iedere dag mee gestart.

Zowel in oorlogstijd als in vredestijd zijn deze muzikanten actief. Er werd gevraagd aan de kinderen welk instrument nu het hoogst kon spelen; dit bleek de es-cornet te zijn. Het laagste instrument was de bas. De hoorn bleek een lengte van totaal zo’n 5 meter te hebben, en daarom was het maar goed dat die opgerold was!

De muzikanten speelden filmmuziek tijdens een stukje film van Kong-Fu Panda. Want, zo bleek muziek in een film is heel belangrijk. Het laat horen wanneer het spannend is, wanneer het romantisch is, wanneer je verdrietig bent, enz.

Na het concert mochten de kinderen op een trompet/bugel onder leiding van Andries Kramer of ze mochten met Guus Pieksma mee voor een rondleiding langs al het slagwerk dat stond opgesteld.

Het was een zeer geslaagde ochtend waarbij we hopen dat de kinderen zo enthousiast zijn geworden, dat ze zich gaan opgeven voor proeflessen en aan een loopbaan bij de Harmonie beginnen. Ze weten dat ze ook via die weg ooit nog eens kunnen overstappen naar de landmacht.

Foto’s en tekst Jolanda Wijnstra

——————————————————-