Harmonie sluit XL-project af met concert

De Harmonie heeft zaterdag 16 maart het XL-project, het senioren leerlingentraject, afgesloten met een concertje in wijkgebouw de Schuttersheuvel in Sneek.

Na een extra repetitie met het oog op het Femuza-festival, zaterdag in De Utherne in IJlst, schoven rond 10.00 uur de 10 leerlingen tussen het orkest om onder leiding van Guus Pieksma de muziek te laten horen die in tien weken tijd werd ingestudeerd. En dan te bedenken dat er muzikanten bij zijn die voor ze aan het traject begonnen nog nooit een koperinstrument in hun handen hadden gehad. Sommigen wisten nauwelijks van het bestaan van muzieknoten af. Dat je in tien weken met veel inzet en enthousiasme en kundige begeleiding al heel wat kan, bewijst de leermodule van Guus. Naast de individuele thuisstudie was er tien weken lang wekelijks een gezamenlijke studie met leden van het A-orkest in ons studiegebouw het Convenant.

Het gros van de muzikanten gaat nu verder in een gezamenlijk XL-orkest dat iedere zaterdag samenspeelt in Workum. De muzikanten die het traject bij de Harmonie hebben gevolgd zijn lid geworden van de vereniging, waarvan de meesten ook een instrument lenen. Het doel is om zo snel als mogelijk door te kunnen stromen naar het A-orkest.

De nieuwe leden zaten niet een beetje trots in het grote orkest, waarbij familie en vrienden getuige waren van hun debuut. En het klonk ook nog eens prachtig.