Kamerkoor Con Amore Musica gast bij Kerstconcert (filmpje)

De Harmonie geeft samen met het kamerkoor Con Amore Musica op zondagmiddag 16 december om 16.00 uur een kerstconcert in de Martinikerk van Sneek. Entree 5 euro. Kaarten bij leden van korps en koor, aan de kassa in de kerk of in voorverkoop bij de Bibliotheek Sneek.

Over onze gasten
Con Amore Musica is in 1981 opgericht in Witmarsum en heeft nu als standplaats Bolsward. Het koor telt 27 leden die uit alle windstreken van Fryslân komen. Ze beoefenen de zangkunst uit liefhebberij en streven ernaar om op een zo hoog mogelijk niveau te musiceren.

Het repertoire van Con Amore Musica bevat zowel kerkelijke als wereldlijke muziek uit diverse stijlperioden. Naast het verzorgen van concerten in de provincie Fryslân, heeft het koor ook meegedaan aan landelijke concoursen. In september 2002 bereikte Con Amore Musica, toen nog onder leiding van Jan Blanksma, een tweede plaats in de categorie “Gemengde koren” op het NationaalKorenfestival.

Sinds 2007 staat het koor onder leiding van Gerben van der Veen. Uitgevoerde concerten zijn onder meer: Con Amore Musica Scandinavica; Adventsconcert Du Friedefürst; Festival of Lessons and Carols; The pleasure of Poems (premiére Blake Triptique van Gerben van der Veen); Deh! Bella e cara, met werken van Monteverdi en Orlando di Lasso; Folklöre, met o.a. muziek van Richard Francis; Carnival des Animauax van Camille Saint-Saëns, met o.a. werken van Paul Hindemith en Eric Whitacre (Animal Crackers); Wylst de wrâld fan wille skattert, in Frysk Rekwiem met woorden van Eppie Dam en muziek van Jan de Jong.

Programma
Het koor zingt samen de Harmonie onder meer “Ik kniel aan uwe kribbe neer”. Het koor zingt de volgende werken: Omnis una van Urmas Sisask, Jou ús dreamen van Jan de Jong, O Magnum Mysterium van Gerben van der Veen, Kuttun Kantak van Javier Busto, Ett Nyfött Barn van Robert Sund en My dancing day van Bob Chilcott. De Harmonie speelt diverse variaties op bekende en minder bekende kerstliederen.

Gerben van der Veen
Dirigent/componist Gerben van der Veen is een begrip in de koor- en muziekwereld. Momenteel dirigeert hij naast kamerkoor Con Amore Musica ook COV Gloria Deo Drachten en kamerkoor Capella ’92 dat hij zelf in 1992 oprichtte. Met genoemde koren werden veel bijzondere concerten gegeven waarbij vaak niet-alledaagse werken en premières werden uitgevoerd.

Verder is hij werkzaam aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Hij is artistiek leider van Collegium Vocale Fryslân en de Stichting Noordelijk Koorfestival. Daarnaast is hij redacteur bij muziekuitgever Intrada.