Vereniging / Geschiedenis

Op 13 oktober 1922 komen in gebouw ‘Aere Perennius’ aan het Kleinzand nummer 10 dertien personen bijelkaar. Zij reageren op een advertentie die dag in Drijfhout’s Nieuwsblad. Aan het eind van de avond was men het erover eens. In Sneek komt een Christelijk Muziekkorps met een harmoniebezetting.

Maar dan begint het pas; er moet geld komen. Een probleem waar muziekverenigingen nog dagelijks mee geconfronteerd worden. De pioniers’’ lukt het geld bijeen te krijgen en op afbetaling een volledig instrumentarium te kopen bij de N.V. Koninklijke Nederlandse Fabriek van Muziekinstrumenten in Tilburg. Op 14 december 1922 werden in eerste instantie 26 muziekinstrumenten, 1 grote trom, 1 kleine trom, 1 paar bekkens en 1 triangel aangeschaft voor de totale prijs van fl. 1407,60. De originele rekening is nog altijd in het bezit van de vereniging.

De eerste bezetting bestaat uit 30 muzikanten en staat onder leiding van G. Kaspersma uit Heeg. Al na 6 jaar wordt besloten de harmoniebezetting te wijzigen in een fanfarebezetting. De dirigeerstok wordt overgedragen aan J. Nauta uit Sneek. In 1931 komt Sytze Hoekstra uit Woudsend op de bok en de Harmonie promoveert naar de Ere-afdeling. De oorlogsjaren gaan de Harmonie niet ongemerkt voorbij. Het ledenaantal zakt fors door “tewerkstellen en onderduiken” van de leden. De overgebleven leden blijven muziek maken door samen te werken met het muziekkorps “Steun in de Strijd”. Er worden enkele concerten gegeven in die moeilijke jaren.

Na de bevrijding wordt de draad van voor de oorlog opgepakt. Meteen wordt dan ook geprobeerd weer met een harmoniebezetting verder te gaan. Het gebrek aan houtblazer doet dit initiatief helaas de das om. Gelukkig is er nu nog een harmonieorkest in de stad. Onze zustervereniging Het Stedelijk. Ook zij bestaan deze maand 80 jaar. In 1951 wordt besloten weer in fanfarebezetting te blazen. Muzikaal gaat het dan crescendo. Bergopwaarts onder leiding van Piebe Bakker en met later zijn broer Henk Bakker behaalt de Harmonie indrukwekkende resultaten. Het ledental van de Harmonie stijgt en daalt in de loop van de jaren. Dit heeft natuurlijk invloed op de prestaties. Vele wisselingen is nooit goed.

De Harmonie heeft een stabiel leden aantal van ongeveer 70 leden. Jaarlijks komt er een aantal jeugdleden bij dat een opleiding krijgt aan de muziekschool. Door de jaren heen zijn de muzikale opleidingen steeds beter geworden. Door de samenwerking met de muziekschool van Sneek kan er voor gezorgd worden dat de muzikanten zeer goed geschoold worden. De jeugdleden spelen in het eigen jeugdorkest van de Harmonie. En als ze het A-dilpoma hebben spelen ze ook al tot de pauze mee met het A-orkest. Dit geeft vertrouwen voor de toekomst.

Waar de Harmonie definitief van afgestapt is, zijn de marswedstrijden en marsen door Sneek. Reeds vele jaren terug is de laatste stap op straat gemaakt. De Harmonie richt zich puur op concerten. Zo is de Harmonie te vinden tijdens koopavondconcerten in de stad, het Oranjeconcert op 30 april, de kerstconcerten en in november tijdens het najaars/donateursconcert. Ook concertzalen her en der in Nederland heeft de Harmonie al betreden tijdens concertwedstrijden en uitwisselingen. De Harmonie is een vereniging met een eigen signatuur.

Frysk praten

“Der wurdt Frysk praat” en de Harmonie is een christelijke vereniging. Natuurlijk is iedereen welkom maar het bepaald wel het gezicht naar buiten. Tevens geeft het de culturele achtergrond aan. Een ieder neemt iets mee wat direct weer binding geeft. De Harmonie heeft de laatste 15 jaar altijd gezorgd voor bijzondere gezichten tijdens concerten welke worden georganiseerd. Zo hebben uit Engeland “The Childs Brothers”, een euphonium-duo van wereldformaat, de pannen al een keer van Amicitia geblazen. Violist Jaap van Zweden, hoornist Jacob Slagter zijn al een keer langs geweest en Rients Gratama, Piter Wilkens, het Fries Saxofoon Kwartet en Maaike Schuurmans zijn ook geen onbekenden meer van de Harmonie.

Vaandel

Vaandel van de Christelijke Muziekvereniging Harmonie te Sneek nu tentoongesteld in het Fries Scheepvaartmuseum te Sneek. Het vaandel is van velours en is versierd met afbeeldingen van muziekinstrumenten, het wapen van Sneek, de vlaggen van Sneek en Friesland en het opschrift ‘Chr. Muziekvereen. / ‘Harmonie’ / Sneek / opger. 13 oct.: / 1922′. Het borduursel laat op enkele plekken los en het velours is van kleur verschoten.