Vereniging / Harmonie/Excelsior verbannen naar Wijde Burgstraat voor staatoptreden binnenstad

Ons jaarlijks optreden op het Schaapmarktplein in Sneek kreeg vrijdag een bijzondere wending toen Bennie Hoogstra van de Muziekfederatie Sneek, de oud tambour-maître van Advendo ons berichtte dat we niet op het Schaapmarktplein mochten optreden. In de Wijde Burgstraat konden we naast de lapkepoepen voor de reiswinkel ons concert geven.

Het leidde tot gefronste wenkbrauwen bij het bestuur. Waarom ineens deze move. Onder de schaduw van de bomen op het plein dat als het hart van Sneek geldt, is het altijd goed musiceren en bij gebrek aan een muziektent in de stad, eigenlijk dé plek die er voor gemaakt lijkt te zijn. Het was dan ook geen initiatief van de Muziekfederatie om ons ineens tegen de luifel van een winkel aan te drukken tegenover een ingepakte C&A.

Het zit zo. Een week eerder was het op het Schaapmarktplein gigantisch uit de hand gelopen bij Ut Sneek. Rond de vele optredens op het plein was het daar zo druk geweest dat er geen doorkomen meer aan was. Dan zou je denken de veiligheidsregio heeft ingegrepen, maar nee. De marktkooplui waren des duivels. De woede was zo hoog opgelopen dat er claims op het matje van het gemeentehuis zijn neergelegd.

Door de obstipatie op het plein hadden de handelaren geen handel gehad. Het oorspronkelijke doel dat culturele ontspanning in de binnenstad ook op winkeluren juist wat leven in de brouwerij moet brengen en de animo onder het winkelend publiek moet vergroten, blijkt daar volgens de handelaren geen sprake te zijn. En het was niet alleen Ut Sneek aldus de boze kaartenverkoper Johnny Reitsma. Het is iedere week bal op het plein en dat pruimen ze niet meer.

Om te voorkomen dat de muzikanten de marktwaar nog naar hun hoofd geslingerd zouden krijgen, koos de Muziekfederatie eieren voor z’n geld. De frustratie van de kraamhouders zit natuurlijk veel dieper dan het aanhoren van vrolijke noten. Door corona kreeg de horeca op het Grootzand meer ruimte en is de zaterdagmarkt een soort van markt geworden met kraamhouders die in een diaspora de binnenstad van Sneek bevolken. Waar ze voor corona een lang lint op het Grootzand vormden, zitten ze nu afgewisseld door terrassen op beide zijden van het Grootzand en het Leeuwenburg en af en toe ook op het Schaapmarktplein.

Op het Schaapmarktplein is het terras ook groter en dat betekent dat korpsen en bands naar voren moeten schuiven en de ruimte kleiner wordt voor hun optredens. Dat neemt niet weg dat wij het in ons 100-jarig bestaan nog nooit hebben meegemaakt dat er geen doorkomen meer aan was, maar afijn. Ook de horeca ziet liever dat de muziekoptredens verderop in de stad plaatsvinden, terwijl juist muziek in de buurt van een terras toch ook welkom zou moeten zijn. Sneek is meer, niet waar?

Voor ons was het een kleine moeite om honderd meter verderop onze opstelling te maken. We hebben een vlotte populaire muziek de winkelstraat in geslingerd. Voordat de schaduw verdween hadden we ons concert gegeven. Naar verluidt konden ze het op het Schaapmarktplein wel horen. Of het nu ook drukker was bij de marktkramen. We zullen het nooit weten.

De Harmonie/Excelsior in de Wijde Burgstraat in Sneek met op de voorgrond onze invallende drummer Wim Houtsma.