Vereniging / Jeugd

Fanfarekorps Grenadiers vermaakt schooljeugd

De groepen acht van de basisscholen De Wiken en Vuurvlinder van de Brede School Duinterpen genoten in april 2011 van een concertles gegeven door de militairen van het Fanfarekorps Grenadiers en Jagers uit Assen.

De muzikanten waren op uitnodiging van de fanfare Harmonie Sneek naar Sneek gehaald om de leerlingen enthousiast te maken voor blaasmuziek. ,,Ik vond het prachtig”, stak Allysa Dijkstra haar enthousiasme niet onder stoelen of banken. ,,Ik vond vooral King Kong erg leuk. Daarin brachten ze veel spanning. Ik heb geleerd dat je met muziek stemming kunt maken van vrolijk tot droevig.” Allysa zit op zangles, maar saxofoon spelen lijkt haar ook wel leuk, net als haar vriendinnetjes Ellis Donker en Sanne Langius. Myrthe van der Veen wil liever trompettist worden. ,,Dat is een stoer instrument.”

Tijdens de concertles mochten leerlingen dirigeren en konden ze na afloop onder leiding van Tseard Verbeek, docent koper aan het Centrum voor de Kunsten in Sneek echt even blazen op een instrument. Als vervolg op de concertles kunnen leerlingen proeflessen volgen. Bea Tieleman, voorzitter van de cmv Harmonie, hoopt dat de concertles nieuwe aanwas oplevert voor de vereniging. ,,Dit is een originele manier om jongeren te laten zien waartoe het bespelen van een instrument kan leiden. De kinderen waren razend enthousiast. Heel veel willen wel op proefles. Prachtig.”